Elektriautoga pikale sõidule: 5 nõuannet planeerimiseks

Käes on aasta magusaim aeg autoga pikemale reisile minekuks. Kui kaugele saab elektriautoga sõita? Mida arvestada sõidu planeerimisel? Kui elektriautod on teie jaoks uus teema, võivad seni vaid sisepõlemismootoriga autodega tuttavatele juhtidele paljud asjad olla segadust tekitavad. Anname teile häid näpunäiteid pikemateks sõitudeks elektriautoga.

Üks on kindel – te saate ka elektriautoga teha murevabalt pikki sõite. Mercedes-Benzi elektriauto omanikud võivad oma marsruudi mugavalt juba kodust ette planeerida. Aktiveerides Mercedes me Charge teenuse, kavandab auto teie jaoks kogu sõidu. Rakendus võtab esmajärjekorras arvesse parimaid ja kiireimaid laadijaid ning kasutaja saab valida, kas arvestatakse ainult Mercedes me Charge’i poolt kaetud või ka kõiki teisi laadimispunkte.

1. Planeerige laadimispausid osaks oma teekonnast. Elektriauto sõiduulatus on tavaliselt pikem kui distants, mida on ohutuse tagamiseks mõistlik ühe korraga sõita. Kohvipaus tehakse tavaliselt pärast 2-3-tunnist sõitu. Mercedes me rakenduse abil kavandatud marsruut soovitab sobivaid laadimispunkte ja laadimisaegu ning samal ajal jagab sõidu etappideks. Kui rakenduse pakutud laadimispunkt ei sobi teie plaaniga, soovitatakse automaatselt järgmist punkti.

Kui olete teel mitu päeva, saate rakendust järgmise päeva marsruudi planeerimiseks kasutada juba eelmise päeva lõpus. Kui marsruut on sisestatud auto navigeerimissüsteemi, eelsoojendab auto ka akut kiireks DC-laadimiseks.

2. Laadige akut soojalt. Elektriautot on kõige parem laadida päeva lõpus, kui aku on veel soe, sest laadimisvõimekus on soojal akul parem kui külmal. Aku eelsoojendusfunktsioon on siin kasulik omadus – väga külma ilmaga ei soojene aku sõidu ajal optimaalseks laadimiseks piisavalt.

Aku laadimisaeg sõltub auto laadimisvõimsusest, laadijast ja ilmastikutingimustest. Põhiküsimus on, kui palju lisakilomeetreid saab antud laadimisajaga katta.

Laadimisaeg 100 km sõitmiseks, keskmise tarbimisega umbes 20 kWh/100 km:

  • • Umbes 2 tundi tavalisel AC-laadimisel 11 kW võimsusega
  • • Umbes 12 minutit kiirlaadimisel 100 kW võimsusega
  • • Umbes 6 minutit kõrge võimsusega laadimisel 200 kW võimsusega.

Ülal pakutud ajakulu eeldab aku temperatuuri umbes 25°C. Elektriauto aku garantii on üldiselt 8 aastat või 160 000 km, mõned mudelid pakuvad kuni 10 aastat või 250 000 km.

3. Lühikesed laadimispausid kiirendavad teie teekonda.

Kas tasub iga kord aku täis laadida, kui selleks võimalus tekib? Tegelikult on kaks kiiret laadimist paremad kui üks pikk laadimine, sest tavaliselt võtab laadimise lõpufaas rohkem aega kui algus. Näiteks võib laadimine 10 protsendilt 80 protsendile võtta pool tundi ja ülejäänud 20% veel pool tundi. Kahe kiire laadimisega väheneks seega ka sõidu koguaeg.

4. Sõidustiil mõjutab nii energiakulu kui ka rehvide kulumist.

Elektriautodel võivad olla suuremad rehvid ja veljed kui sisepõlemismootoriga autodel. Rehvide kulumise peamine põhjus on tavaliselt siiski juht ise – võimsa kiirendusega elektriautodel võib auto suurem mass ja pöördemoment äkilise sõidustiili korral mõjutada rehvide kulumist. Küsitlused näitavad siiski, et elektriautod muudavad inimesed kiirelt teadlikuks ökonoomsest sõidust ning tekitavad hasarti uute energiasäästurekordite saavutamisel.

5. Auto eelsoojendamine parandab sõiduulatust külmades temperatuurides

Põhjamaade tingimustes on paljude juhtide mureks, et külm mõjutab elektriauto sõiduulatust ja energiakulu. Kuna elektriautod ei tooda nii palju jääksoojust kui sisepõlemismootoriga autod, tuleb soojusenergia kuskilt saada. See tuleb sõiduki akust. Ent kui auto on ühendatud laadijaga, saate seda enne sõidu algust eelsoojendada. Nii soojendab auto interjööri akut kulutamata ning soojusenergia võetakse otse elektrivõrgust. Sel juhul tuleb autos temperatuuri hoida ainult sõites.

Külma ilmaga mängib suurt rolli ka sõidu pikkus. Kui sõidate vaid 15 minutit, pargite auto ja lasete sel vahepeal maha jahtuda, võib miinuskraadide korral energiatarbimine järgmisel käivitusel võrreldes suveperioodiga lausa kahekordistuda. Mõju on väiksem pikematel sõitudel.

Elektriautode keskkonnamõju vähendatakse veelgi

  • • Mercedes-Benz on seadnud eesmärgiks muuta uute sõidukite kogu tootmisahel süsinikuneutraalseks aastaks 2039, kõik Mercedes-Benz AG sõiduautode ning akude koostetehased jõudsid kliimaneutraalse tootmiseni juba aastaks 2022. Kõigi Mercedese elektrimudelite kohta on olemas keskkonnamõju aruanded.
  • • Elektriautodel on lihtsam tehnoloogia ning nendega sõitmine on kuni 70% energiatõhusam kui sisepõlemismootoriga autod. Elektriautoga sõites ei teki süsinikdioksiidi ega muid heitmeid, nagu lämmastikoksiid ja peenosakesed.
  • • Elektrisõidukite akude toorainete käitlemisel on mõju kliimale, kuid seda vähendatakse materjalide ringlussevõtu ja akutehnoloogia parendamisega. Näiteks on juba õnnestunud vähendada mõnede muldmetallide kasutamist. Taaskasutatavad sõidukiakud on mõeldud kasutamiseks näiteks hoonete varustamiseks tagavaraenergiaga, nende ringlusesse jõudmist oleks aga võimalik veelgi kiirendada.
  • • Uus EL-i akuregulatsioon kohustab kasutama akude tootmisel taaskasutatud tooraineid. Regulatsioon, mis jõustus 2023. aastal, sätestab koobalti, nikli ja vase taaskasutuse määra 2025. aastaks 90% ja 2030. aastaks 95%. Akuregulatsiooni kohaselt tõuseb liitiumi ringlussevõtu määr järgmisel aastal 50% -ni ja 2030. aastaks 80% -ni.